torstai 15. marraskuuta 2018

Raha helpottaa elämää

Muutaman kerran vuodessa palkkapäivä yllättää iloisesti. Tämän kuun palkassa oli kahdet lisät ja palkka nettona 2290 euroa. Lisäksi lapsilisät 305 ja vammaistuki 215 euroa. Vammaistuen olin jo ehtinyt käyttää ylimääräisiin menoihin, mutta silti tänään rahaa tuntui vain jäävän yli, vaikka tasasin kaikki ylimääräisten menojen jättämät aukot. S-pankin ruoka&bensa-tilille meni 500 euroa ja siellä minulla on myös toinen tili, jossa olen alkanut pitää 200 euron puskuria (sille on ollut käyttöä, tasaus 160 euroa, kröhöm). Laskutililtä olin nostellut rahaa pitkin syksyä ja nyt tasasin sen 500 euroon, koska tulossa on puolen vuoden vesimaksut (yritän nyt pyhästi olla koskematta siihen enää). Rahastoihin meni itselle 100 euroa ja lapsille 50. Rahastoissa on  nyt 2200 + s-juna 700 + puskuri 700 (ei sisällä laskutiliä) yhteensä 3600 euroa. Lasten rahastossa on 1850 euroa.

Asuntolainaan meni normaali lyhennys korkoineen 500 euroa (lainan pääoma lyhenee aina noin 410 eurolla) ja perheensisäiseen lainaan 100 euroa. Ruoka&bensa-kulut ja laina haukkaavat kuukausittaisista kuluista tuon tonnin ja muut kulut ovat 630 euroa, joista laskutilille menee 320 euroa ja vastikkeeseen 280 euroa, lasten kuukausirahat 20 euroa ja tällä hetkellä ylimääräisenä pyörivä hbo 10 euroa, josta on tarkoitus katsoa pari sarjaa loppuun ja laittaa se sitten pois. Digihesaria ja netflixiä aion jatkaa vielä, ne ovat sellaista arjen luksusta. Kuntosalia en ole nyt laskenut kuukausittaisiin menoihin, koska olen maksanut sen smartumilla.

Rahaa olen saanut kulumaan työpaikan pikkujouluihin ja kummilasten lahjoihin. Ja niin, pesetin nyt lopulta ne matot :D. Pikkujoulujen ruokakulut olin maksanut jo kauan sitten, mutta ne vaatteet, vaatteet. Päätin, että nyt on se hetki, kun päivitän vaatevaraston juhlavaatteet uuteen uskoon ja lopulta ostin kolme eri vaatekokonaisuutta ja vielä niihin sopivat kengät. Eli mekon, hameen, kaksi yläosaa ja nilkkurit. Kummatkin yläosat sopivat hameeseen ja kaikki vaatteet kenkiin. Hieman lipsahti, mutta nyt ei tarvitse ajatella mitä pistää päälle, kun tulee tämmöisiä tilaisuuksia. Lisäksi olin täysin kyllästynyt siihen, että kaikissa juhlatilanteissa olen aina tyyliin farkuissa ja tunikassa tai sitten muuten epäsopivissa ja epämääräisissä vaatteissa. Olen ehkä keski-ikäinen, mutta en halua näyttää keski-ikäiseltä tädiltä :D (tai en nyt tiedä miltä ne tädit näyttävät, mutta...).

Marraskuu, mitäpä siitä voisi sanoa. Olen lenkkeillyt (sateessakin), mutta sanotaanko, että hieman alkaa tympiä. Kuntosalilla käyntiin eivät onneksi sään vaihtelut vaikuta, että ehkä yritän panostaa vaihteeksi siihen. En muista milloin olisi palkkapäivän jälkeen jäänyt 400 euroa käyttötilille ilman sen suurempaa suunnitelmaa. Katsotaan miten käy. Tai no joo, tiedän miten käy. Mutta on hyvä olla puskuria tähän joulunaikaan ja ylimääräisiin menoihin. Onneksi luvassa on myös veronpalautuksia.

2 kommenttia:

  1. Kuulostaa huipulta. Jotenkin itselläkin oli nyt hyvä palkkapäivä ja budjetti, toivottavasti fiilis pysyy yhtä hyvänä myös joulun jälkeen kun on törsännyt lahjoihin. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä :D. Aika monena vuonna on tullut tuo sama veronpalautus reipas 300 euroa ja se menee aika pitkälti lahjoihin, ikävä kyllä. Ruokakuluihin en jotenkin ikinä osaa kunnolla varautua...

      Poista